Οι βιβλιοθήκες, συναντώντας τις ανάγκες της κοινωνίας και ανταποκρινόμενες στις αυξημένες απαιτήσεις της εποχής μας, παρέχουν μια σειρά από υπηρεσίες, μερικές από τις οποίες είναι προτιμότερο να προσφέρονται μέσα στον ίδιο το χώρο τους, επί τόπου, ωστόσο σε άλλες περιπτώσεις είναι χρήσιμο και θεμιτό να παρέχονται υπηρεσίες και έξω από τα όρια και τους τοίχους των κτηρίων τους.
Κάθε βιβλιοθήκη θα πρέπει να παρέχει εξακτινωμένες υπηρεσίες βασιζόμενες στην κοινότητα που οφείλει να εξυπηρετήσει. Ορισμένες αρχές βέλτιστης πρακτικής υποδεικνύουν ότι κατά το σχεδιασμό των υπηρεσιών πρέπει να τεθούν οι προτεραιότητες και να χαραχτεί η στρατηγική μιας μακρόχρονης πολιτικής που αφορά τις υπηρεσίες της κάθε βιβλιοθήκης. Οι ακόλουθες υπηρεσίες καθώς και άλλες δραστηριότητες αποτελούν τον πυρήνα των λειτουργιών των βιβλιοθηκών.
• Υπηρεσία δανεισμού και διαδανεισμού.
• Υπηρεσία εξυπηρέτησης, πληροφόρησης και κατεύθυνσης χρηστών.
• Υπηρεσία υποστήριξης και διευκόλυνσης της έρευνας και συγκέντρωσης υλικού πάνω σε ένα συγκεκριμένο θέμα.
• Υπηρεσία υποστήριξης της ανάγνωσης, της εκπαίδευσης και της προώθησης της ψυχαγωγίας.
• Υπηρεσία προώθησης της αναγνωσιμότητας και της δια βίου εκπαίδευσης.
• Υπηρεσία πρόσβασης σε πολύγλωσσες και πολύμορφες πηγές.
• Υπηρεσία ξενάγησης στο χώρο της βιβλιοθήκης.
• Υπηρεσία διάθεσης του χώρου.
• Υπηρεσία διάθεσης μηχανημάτων εντός της βιβλιοθήκης.
• Υπηρεσία πρόσβασης για άτομα με σωματικές, μαθησιακές δυσκολίες.
• Υπηρεσία εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.
• Υπηρεσία χρήσης Διαδικτύου εντός της βιβλιοθήκης.
• Δικτυακή παρουσίαση των βιβλιοθηκών.
• Εκπαίδευση χρηστών στον ψηφιακό αλφαβητισμό, κ.ά.
Αυτή βέβαια δεν είναι μια εξαντλητική λίστα με τις υπηρεσίες που προσφέρουν οι εν λόγω οργανισμοί ούτε παρατίθενται αυτές με σειρά προτεραιότητας. Το εύρος και το βάθος της παροχής των υπηρεσιών εξαρτάται από το μέγεθος των εν λόγω οργανισμών και την κοινότητα που εξυπηρετούν. Για να μπορέσουν οι οργανισμοί αυτοί να προσφέρουν όσο το δυνατόν καλύτερες υπηρεσίες θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους: το ωράριο λειτουργίας τους, το σχεδιαζόμενο χώρο τους, τη λειτουργικότητα του χώρου τους, την πρόσβαση, το περιβάλλον τους, την σηματοδότηση τους, τον ηλεκτρονικό και οπτικοακουστικό εξοπλισμό τους, την ασφάλεια τους, το χώρο στάθμευσης, κ.ά.Κάθε βιβλιοθήκη θα πρέπει να παρέχει εξακτινωμένες υπηρεσίες βασιζόμενες στην κοινότητα που οφείλει να εξυπηρετήσει. Ορισμένες αρχές βέλτιστης πρακτικής υποδεικνύουν ότι κατά το σχεδιασμό των υπηρεσιών πρέπει να τεθούν οι προτεραιότητες και να χαραχτεί η στρατηγική μιας μακρόχρονης πολιτικής που αφορά τις υπηρεσίες της κάθε βιβλιοθήκης. Οι ακόλουθες υπηρεσίες καθώς και άλλες δραστηριότητες αποτελούν τον πυρήνα των λειτουργιών των βιβλιοθηκών.
• Υπηρεσία δανεισμού και διαδανεισμού.
• Υπηρεσία εξυπηρέτησης, πληροφόρησης και κατεύθυνσης χρηστών.
• Υπηρεσία υποστήριξης και διευκόλυνσης της έρευνας και συγκέντρωσης υλικού πάνω σε ένα συγκεκριμένο θέμα.
• Υπηρεσία υποστήριξης της ανάγνωσης, της εκπαίδευσης και της προώθησης της ψυχαγωγίας.
• Υπηρεσία προώθησης της αναγνωσιμότητας και της δια βίου εκπαίδευσης.
• Υπηρεσία πρόσβασης σε πολύγλωσσες και πολύμορφες πηγές.
• Υπηρεσία ξενάγησης στο χώρο της βιβλιοθήκης.
• Υπηρεσία διάθεσης του χώρου.
• Υπηρεσία διάθεσης μηχανημάτων εντός της βιβλιοθήκης.
• Υπηρεσία πρόσβασης για άτομα με σωματικές, μαθησιακές δυσκολίες.
• Υπηρεσία εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.
• Υπηρεσία χρήσης Διαδικτύου εντός της βιβλιοθήκης.
• Δικτυακή παρουσίαση των βιβλιοθηκών.
• Εκπαίδευση χρηστών στον ψηφιακό αλφαβητισμό, κ.ά.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου